fredag 21. desember 2012

Julebakst

har jeg fått masse hjelp til i år.
Begge barna synes det er gøy å bake,
og nå tar storebror ansvaret for å steke også.


Gaffelkaker/ Potetmelskaker

250 g margarin (melange)
250 g sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
125 g hvetemel
500 g potetmel


Rør myk margarin og sukker. Ha i egg, vaniljesukker og mel. 
Avkjøl i kjøleskap noen timer eller helst over natten.


 Rull tommelfingertykke pølser og del i biter,
 rull kuler, legg på brett og trykk med gaffel for mønster.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 10 min.


Havremakroner

4 dl havregryn
2,5 dl hvetemel
4 dl sukker
1stort egg
175 g smeltet smør

Bland det tørre, 
ha i resten.
Kna deigen godt sammen.
Bruk teskje til å sette små topper på plate med bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 175 grader i 15-20 min.


Kokosmakroner

4 eggehviter
200 g kokos
200 g sukker

Bland alt i tykkbundet kjele.
Varm opp under omrøring til en seig deig i 6-8 min. Ikke koke.
Bruk teskje til å sette topper på plate med bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 200 g i 10-15 min.


Har du bakt noe til jul i år?

Fortsatt fin ventetid til deg!
- AC

1 kommentar:

  1. Koselig når barna blir så store og vil hjelpe til.

    Koselig innlegg.

    God jul til deg og dine:)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for akkurat DIN kommentar :)