fredag 21. desember 2012

Julebakst

har jeg fått masse hjelp til i år.
Begge barna synes det er gøy å bake,
og nå tar storebror ansvaret for å steke også.


Gaffelkaker/ Potetmelskaker

250 g margarin (melange)
250 g sukker
1 egg
1 ts vaniljesukker
125 g hvetemel
500 g potetmel


Rør myk margarin og sukker. Ha i egg, vaniljesukker og mel. 
Avkjøl i kjøleskap noen timer eller helst over natten.


 Rull tommelfingertykke pølser og del i biter,
 rull kuler, legg på brett og trykk med gaffel for mønster.
Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 10 min.


Havremakroner

4 dl havregryn
2,5 dl hvetemel
4 dl sukker
1stort egg
175 g smeltet smør

Bland det tørre, 
ha i resten.
Kna deigen godt sammen.
Bruk teskje til å sette små topper på plate med bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 175 grader i 15-20 min.


Kokosmakroner

4 eggehviter
200 g kokos
200 g sukker

Bland alt i tykkbundet kjele.
Varm opp under omrøring til en seig deig i 6-8 min. Ikke koke.
Bruk teskje til å sette topper på plate med bakepapir.
Stekes midt i ovnen på 200 g i 10-15 min.


Har du bakt noe til jul i år?

Fortsatt fin ventetid til deg!
- AC

2 kommentarer:

  1. Koselig når barna blir så store og vil hjelpe til.

    Koselig innlegg.

    God jul til deg og dine:)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Jeg blir så glad for akkurat DIN kommentar :)