tirsdag 25. mars 2014

Ostesuffle

var bestillinga til middag
da Tobias kunne velge bursdagsmiddag i går.
Siden vi skulle ha et par gjester
dobla jeg oppskriften,
og det gikk helt fint.
Så bildene under her er med dobbel oppskrift.



Skill eggeplommer og eggehvitter


Smelt smør, rør inn mel og spe med melk, ha i salt


La den hvite sausen småkoke i 3 minutter
rør ofte så den ikke brenner seg


 Avkjøl sausen,
gjerne i kaldt vann i vasken


Rør eggeplommene inn i den avkjølte sausen


Bland inn reven ost


Stivpisk eggehvittene


Vend de stivpiskede eggehvittene og ostesausen sammen
- forsiktig!

Ha alt i en smurt ildfast form
Stekes på nederste rille
 på 180 - 200 grader i ca 1 time 
(avhengig av ovn)


Pass på når den får en gylden farge,
ofte ved halvgått tid,
legg da over aluminiumsfolie
og stek videre


Serveres rett fra ovnen,
gjerne med salat 
og godt brød/ loff /hvitløksbrød til


Velbekomme!
- AC

3 kommentarer:

  1. Ser kjempegodt ut:) Jeg har aldri prøvd eller smakt dette før......Ha en fin og solrik uke, søte deg:) Stor klem Ann Elin

    SvarSlett
  2. Nam.. det så jammen godt ut:) hyggelig med livstegn og kommentar på blogg. Lite av det for tiden og jammen e æ blitt sløv selv:) Ja har fått nye stoler og e superfornøyd! Ha en super kveld

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri laget suffle, har liksom fått det for meg at det er forferdelig vanskelig og noe jeg ikke bør prøve meg på! Men det er jo veldig godt da:)

    Håper dere har fine dager,
    varm klem:)

    SvarSlett

Jeg blir så glad for akkurat DIN kommentar :)